Goda vanor...

Igår var jag på en härlig lång lunch med mycket goda vänner. Tyvärr gör vi det inte så ofta, men vi gör så gott vi kan för att träffas. Vi pratar, kvalldrar och pratar skit om andra hihihiii och mycket mer.
Men igår när jag kom hem var jag faktiskt nöjd med min vardag, alla mår bra och jag har tillbringat en lite tid med min bästis!!!
Men det är svårare att hålla dom goda vanor än dåliga eller hur? tyvärr lär vi hos utav dom dåliga och dom goda glömmer vi lätt...eller skjuter upp dom och när vi måste ta tag i dom blir vi stressade eller får ångest för att vi inte klarar av att handskas med dom...
Jag lovade mig själv som nyårslöfte förra året att ta fram mina goda sidor och hålla mina goda vanor öppna. Jag har försökt, men jag inser att det är en bit kvar på året och jag vet inga fler sidor och vanor som kan vara till fördel. Dom kanske kommer med tiden... eller hur? man stöter på goda, trevliga vanor och människor i princip varje dag... hoppas jag?

Men idag har jag svarat på en enkät om alkoholmissbruk mellan ungdomarna... jag vet att det är ett stort samhällsproblem och vi och framför allt ALLA myndigheter som har möjlighet att förhindra drog och alkoholmissbruk bland ungdomar måste göra ALLT i deras och våran makt att minska konsumtion av dessa destruktiva medel.
Men... det här "TÄNK OM" är en statsatsnig och det är för att granska en statistik. Enkäten ska se över missbruket av alkohol bland ungdomar men mycket av det som står, är det som ska vara självklart i en barnuppfostran?. Jag har en tonåring och vi har pratat öppet om frågan sedan många år tillbaks och jag säger att Leon var väldig liten när jag började prata utan hinder och inbland har jag faktiskt skrämt upp han för att han ska se hur illa det kan gå om man missbrukar droger eller alkohol... hans syn idag på missbruk är helt klart negativ, men det ligger ett uppfostringarbete bakom.
Här i enkäten står det om jag som förälder tycker att det är dax att prata om missbruk med min tonåring när han går i åttan???? VA...???? åttan då är tonåringen 14 år och har du inte förvanat,pratat innan då lovar jag att den tonåringen är hur vilsen som helst och nyfiken som fan över att prova det som finns att prova på, för alla vilsna själar där ute...

Det är helt sannslös att vi som föräldrar blundar och tänker att det händer inte mig eller mitt barn... ta tag i ämnet NU, ju tidigaste desto bättre. Och prata om ALLT sex, droger, kriminalitet, alkohol och hur man väljer vänner!!!
Skapa dina barn till samhällsduktiga individer och inga "en mer i statistiken"
Jag rekomenderar alla tonårsföräldrar att svara på enkäten, det kanske händer grejer då!!!
MAILET FRÅN LEONS SKOLA

Hej! Inom skolan arbetar vi med kommunens drogsamordnare, Ulf Peterson, i det drogförebyggande arbetet. I denna e-...post finner du en länk till en undersökning som handlar om informationsinsatser som riktar sig till föräldrar till tonåringar. Därför har kommunen bett vår skola om hjälp att sprida den till er som är föräldrar till tonåringar i just vår skola. Sprid gärna e-posten/länken vidare till andra tonårsföräldrar som du känner! Vi hoppas att du kan ägna den några minuter och svara på frågorna i enkäten! Klicka på länken så öppnas enkäten i ett fönster i webbläsaren. (Om det inte fungerar ber vi dig kopiera länken och klistra in den i adressfönstret) http://www.easyresearch.se/s.asp?WID=770298&Pwd=43389121
http://www.tänkom.nu/
Nu ska jag äta en lunch med min pojke som är jätte sjuk av den här dumma pollen...


KRAM på er och ta hand om dig och varandra ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0