Sopaipillas till Lucia ;)

Hej på er. Idag ska har jag bakat sopaipillas, det är en typ av frityr som man äter mestadels i Chile. Och jag lovar dom är sååå goda!!
Och min recept är super go! :)

Här kommer min recept med bilder :)


Skär pumpan i bitar, pumpan ska kokas tills bitarna blir mjuka så att man kan göra en mos ut av den, ungefär en fylld kopp te behövs till blandningen. Låt den kallna och blanda in 150 g smält smör, blanda.
häll i 1 tsk salt och det mesta av 1 kg vetemjöl. Behåll lite för bakningen.
Låt degen vila ungefär 20 minuter.

Baka ut en lång korv och skär små bitar som du sedan bakar ut med en kavel.
Värm olja ungefär en halv lite vanlig frityrolja. Tips! lägg i oljan lite utav vitlöksskal så att inte oljan bräns!

Om man vill ha dom glaserad med chancaca, det är en block av farinsocker som man kokar med 3 koppar vatten och lägger in kanelstång och om man vill så skala och lägg i apelsin eller citron skal. Jag gillar med citron skal sopaipillan blir med en frisk smak.Låt den koka ett bra tag hela blocket av chancaca ska smälta.
Sen är det bara att fritera och lägga dom i chancaca :P

Ha en rikigt trevlig Lucia och lycka till med sopaipillan dom är inte svåra att göra. Lycka till, det är faktiskt lite jul i sopaipillas!!
Jorå så här glad blev Francisco efter att ha provat sopipillan, stackan med en tand mindre men han åt en hel del, hihihiii!!
Nu ska jag fixa mig vi ska till GLOBEN IKVÄLL ! Kom ihåg att ta hand om dig och varandra.

Kommentarer
Postat av: Jasmin Cabello Bergman

Hej! Åh vad kul att du publicerade det här receptet! Min papá brukade göra dessa hemma när det var höst. De är helt fantastiskt goda:) Nu när jag flyttat hemifrån tänkte jag försöka baka. Min sambo är kock så det vore extra kul att kunna glänsa lite med chilenska recept. Har du några fler tips på chilenska bröd?
Fortsätt blogga!
Vänligen
Jasmin

2012-11-07 @ 04:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0